Hightech-mode på uppgång

Hittills har mode och högteknologi mötts på ett ganska experimentellt plan. Spektakulära LED-klänningar som blinkar i takt till musik är kanske mer Lady Gagas grej än något för oss vanliga dödliga att gå till jobbet i. Men nu börjar allt fler teknikföretag tänka modemässigt eftersom de inser försäljningspotentialen i en publik som bryr sig om det visuella. Det här gäller framför allt wearables, som tenderar att vara tekniskt avancerade, men utseendemässigt rätt… ja, fula. (Google Glass anyone?)
Som Ben Arnold, förvaltningschef och industrianalytiker på marknadsundersökningsföretaget NPD Group säger till tidningen Entrepreneur:
– Vi gjorde några undersökningar om wearables, och 51 procent av konsumenterna som var intresserade av att köpa en smartwatch sa att de inte ens övervägde ett köp om produkten inte passade deras personliga stil.
Under förra året dök flera klart lovande produkter i den här kategorin upp. Intel ihop med Open Ceremony och New York-startupen Ringly till exempel, har alla skapat smycken och accessoarer med notifieringssystem inbyggda.
Marknaden för hightech-mode väntas öka explosionsartat de kommande åren.
Så vi får nog snart vänja oss vid ett nytt begrepp: Techcessories.
Opening Ceremony and Intel Reveal MICA, 'My Intelligent Communication Accessory'RinglyApp-Connect

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s