Wearables tvingar fram nytänk i handeln

På vilken hylla skulle du placera in ett bälte? Alltså inte ett som bara håller byxorna på plats utan som också fungerar som en telefonladdare och personvåg? Just sådana frågor brottades man med när XOO Belt av Pier Ridyard skulle börja säljas i handeln. Bältet placerades först på badrumsavdelningen bland de andra personvågarna. Men i konkurrens med modellerna för 20 och 30 dollar, hade bältet för 150 dollar inte en chans. När det i stället placerades bland fitnessarmbanden, blev den en bästsäljare.
En varas placering hänger alltså tätt ihop med kundens förväntning på varan; vad den är för något och vad den har för syfte, skriver Interlaced i en rapport från en paneldebatt från tech- och entreprenörfestivalen Digital Shoreditch i London.
Så är wearables teknik eller mode? Eller både och? Passar några in i den ena kategorin och några i den andra? Vem bestämmer?
Saker man kan grunna på en klämdag som denna.
20141125043531-xb_splash
XOO Belt by Nifty.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s