Shazam för mode uppmuntrar till impulsköp

Appar som Snap Fashion kallas ofta för modets Shazam. Genom en enkel snapshot får man blixtsnabbt reda på var främlingar köpt sina kläder. Alltså: du ser en förbipasserande med en skarpt skuren kappa, du tar en bild och får direkt reda på vilket märke kappan har och var du kan köpa den. (I stället för att helt enkelt fråga människan. Vilket hade varit ungefär tusen gånger lättare. Och trevligare än att smygfota folk.)
SnapFashion och andra Fashion Recognition apps är stekheta just nu. Tanken är att de ska hjälpa till att göra hela världen köpbar, typ. Hittills verkar de funka… sådär. När Business of Fashions reporter testade appen till exempel, blev sökreultatet på en vit blus i stället en beigeblommig t-shirt. Men det är ju teknikaliteter som alldeles säkert kan slipas till. Om det nu är önskvärt. För jag vet inte hur det är med er, men jag får dålig smak i munnen av tjänster som uppmuntrar till impulsköp och överkonsumtion. Och integritetskränkning. Hitta på något smartare  i stället.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s