6 frågor om solpaneler

Kan vi prata lite mer om solpaneler? Bra. För jag har tänkt lite på detta. Designer efter designer integrerar solpaneler i plagg och accessoarer. På så vis kan själva plagget ladda vår bärbara elektronik – på ett miljövänligt och oerhört smidigt sätt. Vi har Pauline Van Dongens Solar Shirt, vi har Tommy Hilfigers jacka, vi har Swarowski Shine, vi har Voltaic Systems väskor.
Nu undrar jag: Är solpaneler dyra? Är de svåra att hantera, tvätta, bära? Är de för fula och otympliga? Saknas efterfrågan? Är de miljöovänliga att tillverka?
Jag undrar, för jag tänker att det är ett så enkelt och genialt sätt att generera energi. Och av allt att döma kommer vi bara att få större energibehov av i framtiden, inte mindre. Samtidigt som miljön tar stryk och vi måste göra något åt detta.
Så: Varför kan inte vartenda plagg, varenda sko, varenda väska – som vi ändå bär med oss – ha denna funktion inbyggd lika självklart som att de har dragkedjor/fickor/knappar?
OBS! Ej retoriska frågor. Jag vill verkligen veta vad ni tror.

 

Kommentera

