Stil & Teknik på Formex: Om när naturen möter tekniken – och hur himla fint det blir

Jag har knatat runt på Formex i dag. Och jag har snöat ni på material och hur viktigt materialet är för den estetiska upplevelsen, som hänger ihop med vill ha-känslan. Och hur viktig vill ha-känslan är för upplevelsen av de techprylar vi bär närmast oss varje dag. I höst är naturmaterial som trä, näver och kork en stark trend för inredning och bruksföremål. Och det är inte så konstigt; naturmaterialen står ju för en varm och ombonad sorts estetik som jag tror behövs i vår teknofierade vardag. Mer än någonsin faktiskt.
Det här fick mig att tänka på en väska jag har suktat efter ett tag. Väskan är en laddningsväska, som jag tidigare skrivit om här, där man kan plugga in telefon eller surfplatta så att grejerna alltid är laddade när man behöver dem. Och modellen på min vill ha-lista har just en yta av kork. Det är väl knappast riktig kork vi talar om här (eller? rätta mig om jag har fel) men poängen är att de har träffat helt rätt estetiskt – och filosofiskt – sett.
Natur och teknik, tradition och modernitet i vacker förening.
IMG_5400cork_large

Inredningsdetaljer i kork från Broste Copenhagen och Bloomingville. Väska från EmpoweredBag.
Foto: Anna Hedlund, Stil & Teknik + EmpoweredBag.

 

About when tech meets nature – and how beautiful it is
I have wandered around Formex today. (The leading expo for nordic interior design) While doing that I got caught up in thoughts about materials and how important the material is for the esthetic experience, that is in turn very important for the ”I want”-factor. And how important said ”I want”-factor is for the tech objects we carry around on a daily basis. This fall, nature materials such as wood, birch bark and cork are strong trends when it comes to interior design and everyday objects. And that’s only natural (no pun intended, or ok, just a little), these materials do stand for a warm and cozy kind of esthetic that I think we need in our technified everyday life. More than ever actually.
This made me think of a bag I have been wanting for a while. The bag is a charger bag that I mentioned here, a while ago, where you can just plug in your phone or tablet so that they’re always charged when you need them. And the model on my ”I want”-list just happens to have a cork surface. We’re hardly talking about real cork here (or are we? correct me if I’m wrong), but the point is that they got it just right, esthetically – and philosophically – speaking.
Nature and tech, tradition and modernity in beautiful union.

Kommentera

