Tech möter tradition på anrika Savile Row

Ni vet kavajen som Google visade upp i sin promovideo till sitt omtalade Project Jacquard? Kavajen är handgjord av skräddaren Rachel Alice Smith som jobbar på Norton and Sons på anrika Savile Row i London. För Forbes berättar hon om arbetet med kavajen.
– Jag hade ingen aning om tekniken som var kopplad till projektet förrän det levererades. Det var en wow-upplevelse!
– De interaktiva fibrerna var så noggrant vävda att de nästan var osynliga. Jag kunde använda tyget precis som jag hade gjort till en vanlig måttbeställd kavaj, säger hon till tidningen.
Savile Row som tillverkat handskräddade kostymer sedan urminnes tider, är inte en institution man förknippar med vare sig modern teknik eller framåtblickande. Tvärtom. Men Smith menar att det är dags att börja anpassa sig till en yngre köpkrets.
– Idén att få in vackert hantverk och tradition i framtidens teknik är spännande och oväntad. Vi söker oss inte precis till förändring på Savile Row, men jag tror att det är möjligt att behålla vårt arv och ändå hitta en ny kundmarknad.
– Syftet med kläder från första början är funktion snarare än design. Så vad hindrar egentligen att hela ytan på en kavaj kan svara på dina rörelser eller till och med på ditt humör?
Skärmavbild 2015-09-03 kl. 20.59.24
Screenshot ur Project Jacquards promofilm.

Tech meets tradition at Savile Row
Remember the jacket that Google showcased in the promo video for Project Jacquard? The jacket was handmade by tailor Rachel Alice Smith who works at Norton and Sons at Savile Row in London. Now she tells Forbes about working with the jacket.
– I had no idea about the technology connected to the project until it arrived on the day of construction. It blew me away, she says.
– The Interactive fibres were so carefully woven that it almost seemed invisible unless you looked for it. I was able to use the cloth exactly as I would to make a normal bespoke jacket.
Savile Row, who has made hand tailored jackets since almost the dawn of time, is not an institution associated with either modern technology or looking ahead. Quite the opposite. But according to Smith it’s time to start adapting to a younger client base.
– The idea of incorporating a beautiful craft and tradition into the future is exciting and unexpected. We don’t seek out change on Savile Row but I think it’s possible to keep our heritage and still bring a new market of clients to the street.
– The purpose of wearing clothes goes back to function rather than just fashion. What’s to stop the whole interface of the jacket being responsive to your movements or even your mood?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s