Tänker Intel ta över Fashion Tech?

Har ni märkt hur Intel har varit inblandat i nästan varenda Fashion Tech-nyhet det senaste åren? Chromats ”Adrenaline dress” och Annouk Wipprechts olika skapelser till exempel? I likhet med Apple, som också har insett potentialen med att bonda med modeföretag världen över, visar Intel ett extremt stort intresse för märken som vill kombinera tech med mode. En inte alltför vild gissning är att de planerar att bli marknadsledande på området.
De senaste åren har de inte bara gett power till enstaka tech-klänningar, utan köpt upp små startups och har börjat samarbeta med stora modekonglomerat. De har inlett ett samarbete med Google Glass 2.0 och med schweiziska lyxklockmärket Tag Heuer. I höstas sponsrade de till och med New York Fashion Week, som jag skrev om här. Och de är inte bara ute efter företagens teknikkunnande, utan hjärnorna som förstår mode. Eftersom de vet att modet, och den emotionella koppling till föremålet som modet erbjuder, är nyckeln till framgång för wearable tech.

20150911_Boyle_Chromat_188_1024x1024
Chromat, ss16 ”Adrenaline dress”, powered by Intel.

 

Is Intel planning on taking over Fashion Tech?
Have you noticed how Intel has been involved in practically every piece of Fashion Tech news de last couple of years? Like for instance Chromat’s Adrenaline dress and Annouk Wipprechts creations? Just like Apple, who also realized the potential with bonding with different fashion companies world wide, Intel shows an extreme interest in brands who combine fashion and tech. A not too wild guess is that they’re actually planning on becoming market leaders in this field.
These past couple of years they have not only given power to one or two tech dresses, but bought several startups and started collaborating with big names in the fashion industry. They started collaborations with Google Glass 2.0 and Swiss luxury watch brand Tag Heuer. They even sponsored New York Fashion Week last fall, which I wrote about here. And they’re not just after the tech competence these companies can provide, but the brains that understand fashion. Because they know that fashion, and the emotional connection fashion brings objects, is the key to success for wearable tech.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s