Heta XO vill klä generation Z i interaktiva kläder

En av mina favoritinnovatörer, Nancy Tilbury från Londonbaserade experimentverkstaden Studio XO är på gång med nya grejer. Eller ja, hela studion egentligen, som nu droppar ”Studio” från namnet och blir XO. Under denna etikett planerar de nu att släppa en kollektion plagg som förenar inte bara teknik och mode utan också kultur, med betoning på musik. Nyckelorden är innehåll och interaktion och den givna målgruppen är Generation Z (födda sent 90-tal och framåt) – den första generation som riktigt växt upp med internet.
– De är redo, de tittar på sina sneakers och undrar varför de inte är uppkopplade. Min elvaårige son är min musa, varje dag vill han se något nytt hända med wearables. Den här generationen är inte så nostalgisk som den innan, utan väldigt futuristisk. De är uppväxta med devices som reagerar på deras beröring, så de tittar på sina kroppar och sina kläder och vill att sakerna i deras närmaste omgivning ska kunna göra mer, vara mer. De vill att det de upplever i den mobila världen ska kunna smälta ihop med deras kroppar, säger Nancy Tilbury i podcasten Electric Runway.
Och kopplingen är musik. Studio XO som tidigare gjort interaktiva scenkostymer åt bland andra Lady Gaga och Black Eyed Peas har nämligen märkt att det finns mycket att hämta i fansens känslor för musik. Därför vill de på olika sätt koppla samman lyssnarnas upplevelse av musik med det de bär på kroppen.
Just nu utvecklar de en klädkollektion där man via en app kan ändra färg på plaggets yta och även koppla till sin musikplattform så att plagget blinkar i takt med musiken. Kanske inget man bär på gatan precis, men definitivt något som skulle kunna skapa en rätt häftig effekt i samspel med artisterna på en konsert.
Enligt Nancy Tilbury pratar man i branschen allt mer om ”culture tech” och hur man kan koppla samman människors kulturupplevelser med vad de har på sig. Det är en väldigt intressant koppling tycker jag. Kulturupplevelser är ju verkligen något man vill dela med sig av, men kan samtidigt vara så otroligt svåra att artikulera: Ja, man kanske inte ens vill sätta ord på den ibland utan bara förmedla känslan. Lyckas man utveckla det här på ett sofistikerat (och tekniskt fungerande) sätt kan det bli rätt spännande.
Men det lär kräva mycket av branscherna som är involverade, menar Nancy Tilbury.
–  Fashion tech kommer att bestå av en ny kategori människor, en sorts hybrid-designers som delvis är ingenjörer, delvis textilexperter, modedesigners, skräddare, programmerare…
giphy__8_giphy__9_
Photocred: Mashable

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s