Wearable tech-företagen fast i gamla könsroller

Topp 4-grejerna som wearable tech-företag tror att kvinnor är intresserade av: 1) bling 2) bebisar 3) självförbättring och 4) säkerhet.  Med andra ord, wearables som är översållade av gnistrande stenar, som vaktar våra ungar, som hjälper oss att  ytterligare lite till fokusera på våra utseenden, och som ringer 112 vid överfall. De fyra hörnstenarna i varje kvinnas liv, tycks företagen resonera.
Det här irriterar Jacqueline Wernimont, professor på Arizona State University och so just nu jobbar på en historik om fenomenet ”quantified self”, och hon satte nyligen ner foten i en mycket läsvärd artikel i Slate Magazine. Där argumenterar hon för att wearable tech-företagen är hopplöst fast i gamla föreställningar om könen  och att alla dessa prylar borde vara precis lika intressanta för män. Det borde de, indeed.
För det ger en ganska dålig smak i munnen när företag som teknologiskt siktar mot framtiden, befinner sig på 1950-talet värderingsmässigt. Förväntar mig rejäl skärpning framöver, mmkay?. Jag rekommenderar att ni läser hela artikeln i sin helhet här. Många intressanta tankar där.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s