En utmaning för modetechbranschen: storlekar

Det blir lätt mycket fokus på uppkopplade plagg med häftiga funktioner när man pratar modetech. Men en av de viktigaste utmaningarna för modetechbranschen framöver kommer nog att bli något betydligt mer vardagligt: att komma till rätta med storleksproblematiken.
Att hitta kläder som passar perfekt är alltid en utmaning, även om man handlar i en fysisk butik. Men handlar man online får man i regel ägna sig åt rena chansningar. Informationen att modellen på bilden ”bär storlek 36 och är 179 cm lång” är ett ganska trubbigt verktyg att använda för att avgöra om plagget passar när man själv drar en mindre storlek och är en bra bit kortare. Framför allt känns det väldigt omodernt och opraktiskt i dessa teknologiskt avancerade tider.
Nu är det inte så att det inte händer grejer inom det här området redan.
Vi har ju redan sett hur svenska Volumental angriper ämnet genom att 3D-scanna av fötter och ansikten för att kunna erbjuda individuellt anpassade skor och glasögon. Studio Heijne erbjuder en onlinetjänst för customiserade och skräddarsydda klänningar. När det gäller konfektion finns tjänster som försöker komma till rätta med problemet att storlek small hos ett märke kanske mer motsvarar medium hos ett annat, och som lär sig vilka märken kunden gillar och vilken storlek man bör beställa av respektive märke. Att kunna prova plagg virtuellt innan man slår till, är ju också ett sätt som många experimenterar med. Nyligen lanserades till exempel Scarfi, en app där man virtuellt kan prova Emma J Shipleys vackra scarves.
Men frågan är vad som blir framtidens lösning? Huvudfokus är att det måste det vara lätt för kunden, både vad det gäller tillgänglighet och utförande. Och framför allt vill man ha ett verktyg som fungerar överallt, hos alla märken och plattformar. Är det ens möjligt? Jag hoppas det, för jag är ordentligt trött på att förhålla mig till en standardmodell som inte liknar mig över huvud taget.
0445228001_1_400000skarmavbild-2016-11-17-kl-13-57-56
Foto: Other Stories och Stil & Teknik

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s