Är chatboten är den nya stylisten?

Kan man skaffa sig en perfekt garderob med ändlösa stylingmöjligheter baserad på endast 40 plagg, inklusive skor och accessoarer? Ja, det hävdar Epytom, en stylingservice som använder artificiell intelligens och big data för att erbjuda personliga stiltips via Facebook Messenger. Tjänsten är en chatbot, alltså en datorgenererad concierge som du alltså kan konversera med via messenger precis som du gör med vänner och bekanta. Baserat på vilken kroppstyp och färgpreferenser man har, får man sedan outfittips för en hel vecka som utgår från en standardiserad capsule wardrobe, alltså en sorts basgarderob med vad jag gissar är etablerade klassiker. Man slipper alltså tänka på vad man ska ha på sig, vilket ju kan vara kanon om man behöver vara välklädd varje dag men varken har tid, lust eller intresse nog för att engagera sig. En annan fin sak är att det sannolikt gör att man slipper shoppa så mycket, dels på grund av att man troligen redan har ett gäng av dessa 40 plagg, dels att de inköp man kanske behöver komplettera med, blir mer genomtänkta.
Känns klart lovande om man är beredd att koppla den till sin Facebook, vilket jag måste erkänna att jag tvekar att göra. För hur mycket av mina data behöver den egentligen för att kunna leverera tjänsten på ett tillfredställande sätt? Hur mycket kan jag styra själv? Alla dessa frågor. Och så avstannar processen trots att jag håller på att gå åt av nyfikenhet.
img_0601img_0600

Foto: Screenshots from Epytom Insta

 

Kommentera

